Co to znaczy, bardziej świadomie? To, na przykład, znaczy, że może nie musimy jeść mięsa codziennie, a jak jemy to przynajmniej go nie marnujmy. Bywa, że jemy głównie dlatego, że tak jest łatwiej, bo się przyzwyczailiśmy, bo nie zastanowiliśmy się (albo -łaś) ani na moment, zamawiając obiad, tylko zadziałał nawyk: kotlet lub może coś bardziej wyrafinowanego, ale musi być mięso. Nie musi. Nie musimy jeść mięsa codziennie. Nasi rodzice, dziadkowie, pradziadkowie jedli go bardzo mało i było to zdrowsze. Tak mówi obecna nauka. Najnowszy raport prestiżowego czasopisma medycznego Lancet rekomenduje model żywienia oparty przede wszystkim na produktach pochodzenia roślinnego, z małymi, okazjonalnymi dodatkami mięsa, nabiału i cukru. Raport, jeżeli chcecie mieć naukowe dane znajdziecie tu: „Food in the Anthropocene: the EAT–Lancet Commission on healthy diets from sustainable food systems”

I nie jest prawdą, że tylko mięso daje siłę. Wystarczy poznać bliżej dietę sportowców.

Nie kupujmy więcej mięsa niż możemy zjeść. Zatrzymajmy się i pomyślmy przez kilka sekund nad tym, jaką cenę ma to co jemy? (Prawdziwą CENĘ. To nie będzie przyjemne). Widzimy w sklepie setki kilogramów mięsa, oderwanego jakby od całego procesu? Szanujmy mięso.

Jeżeli kupimy go dużo, zepsuje się, wyrzucimy kolejne napoczęte opakowanie szynki, zeschnięty kawałek pasztetu, zieleniejące plasterki kiełbasy. Kupujmy mniej. Kupujmy tyle ile naprawdę jest konieczne. Pomyślmy chwilę nad tym, ile naprawdę jest nam potrzebne.

Spróbujmy ograniczyć mięso w naszej kuchni. Niech to będzie, na początek 1-2 dni bez mięsa, potem może więcej. Stopniowo.

Tak dalece przyzwyczailiśmy się do jedzenia mięsa bez przerwy, że wiele wspaniałych prostych potraw jest już zapomnianych. Jest wiele książek, są przede wszystkim przepisy polskiej tradycyjnej kuchni. Ileż w niej pysznych jarskich dań. Są też wspaniałe strony internetowe, inspirujące do jarskiego gotowania. Między innymi: RoślinnieJemy.org , albo: Wybieram zwierzęta , albo: WegeTydzień (tu znajdziecie adresy wielu blogów z przepisami, poradami, jak jeść mniej zwierząt 🙂

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •